Sposób na fake newsy o koronawirusie

26.05.2020 |
Udostępnij:

Zwróciłeś uwagę, gdy w Internecie pojawiały się niesprawdzone informacje o koronawirusie? Masowo były przesyłane filmy z wypowiedziami „ściśle tajnych” osób blisko rządu albo nowe doniesienia o tym, że zostaną zamknięte sklepy i zabraknie leków. Tego typu fake newsy powodowały panikę wśród społeczeństwa, czego efektem były nieracjonalne zachowania. Światowa Agencja Zdrowia postanowiła z tym skończyć i wdrożyła chatbota, który oferuje rzetelne informacje na temat zagadnień związanych z pandemią koronawirusa.

Pandemia koronawirusa nieźle namieszała w naszym życiu. Wykupowanie jedzenia i lekarstw z aptek oraz obawy przed wprowadzeniem stanu wyjątkowego spowodowały, że panika w społeczeństwie rosła szybciej niż koronawirus zbierał swoje żniwo. Dlatego WHO pomyślała, że chatbot będzie dobrym rozwiązaniem tej trudnej sytuacji. Inicjatywa oprócz obalania fake newsów ma za zadanie szybko jak to tylko możliwe informować o najważniejszych kwestiach, aby ratować zdrowie i życie ludzi.

Chatbot oferuje rzetelne i sprawdzone informacje na temat koronawirusa. Jest łatwy w obsłudze, a jego założeniem jest dotarcie do miliardów ludzi na całym świecie. Na czym dokładnie polega usługa i jak z niej skorzystać? Na platformie WHO Health Alert została uruchomiona wtyczka Messengera. Aby skorzystać z możliwości dostępu do sprawdzonych informacji, należy odszukać stronę WHO na Facebooku, a następnie wybrać opcję „wyślij wiadomość” lub kliknąć link Messengera.

Podczas rozmowy z botem możemy dowiedzieć się, co w sprawie koronawirusa jest faktem, a co mitem. Aktualnie opcja dostępna jest w siedmiu językach, między innymi angielskim, francuskim, hiszpańskim i arabskim. Niestety na liście nie ma języka polskiego, ale jest szansa, że to się zmieni, bo planowane jest w najbliższych tygodniach dodanie kolejnych języków.

Okazało się, że pomysł WHO jest trafiony w dziesiątkę. Z takiej możliwości skorzystały głównie osoby w najbardziej zagrożonych regionach, a liczba wysyłanych wiadomości wzrosła o ponad 50%. Chatbot powstał we współpracy ze Sprinklr, w ramach WHO Technology for COVID-19 Initiative. To wspólna inicjatywa pro bono firm technologicznych zrzeszonych przez WHO.